piątek, 8 lutego 2013

A boło to we kar­na­wale

http://kopruch.blazejczak.eu/2012/01/jak-zech-sie-na-muzyka-rychtuwol/




Jak żech sie na muzyka rychtuwoł


Powiym Wom, moi roz­to­mili, jak żech sie na muzyka za kawa­ler­skich casow wybiy­roł ze mojom lip­stom Trudlom, a boło to we kar­na­wale roku pań­skigo… niy tego niy powiym, bo sie pora­chu­je­cie wiela tyz to moga mieć lot a mom ich… no przyńdźmy do sprawy. Tak ongy­fer boło to przed mojom żyniac­kom i bołech wtedy mody i niy­piykny jako i dziś, ale to do rzecy niy przi­no­leży.
Miyszkołech we takym fami­loku co sie teroz blo­kym nazywo, co mi sie nic a nic niy podobo, bo bloki mi sie inacy i smutni koja­rzom. Ancug wisioł wypu­cu­wany na biglu we śranku, halbki wyglan­cu­wane stoły wele nachtiszla, ślips wisioł na krołn­lojch­trze a jo sie goloł na glanc przed tro­cha świdra­tym zdrza­deł­kym. Coby sie wpra­wić w dobro sztima kar­na­wa­łowo, toch sie gwiz­doł na prze­mian z mojym cyzym tanzsz­la­gry i łod casu do casu szlu­ko­łech sie ze lagerki jasnego piwka. Noroz wtoś zazwo­nioł do dźwiy­rzi.
– Jezderkusie coz robić? Bołech ganc goły, jak to przi goly­niu — wiy­cie?
Myślołech, że to moja Trudla juz przi­la­zła mi noprze­ciw. Niywiela ponad to myślący, łotwiy­rom dźwiy­rze. Żodnego niy ma za niymi. Wystawiom łeb za dźwiy­rze, gawca w lewo, w prawo. No żodnego niy widza. Noroz zro­bioł sie cug i za dupom zatrza­sły mi sie moje dźwiy­rze. Jo goły na siyni ino ze brzi­twom we ryn­cy­sku i z namy­dlo­nym pyskym.
– Jeronie, coz teroz robić? We pomiysz­ka­niu przeca żodnego niy ma.
Dźwiyrzi brzi­twom niy łotwo­rza, bo zomek mom sto­mi­loń­ski, futrziny ze moc­nego dębu, zowiase żech niy­downo przed zło­dzie­jami zaszto­pu­woł driny bol­cami. Nic mi do łeba mon­drego niy przi­cho­dzioło. We tym momyn­cie sły­sza, że z dołu wtoś idzie na wiyrch. Gefnołech bez gelyn­der — to szli betlyj­ko­rze, bo jak roz boł przeca cas kolyn­du­wa­nio.
– Coz robić? Niy moga dzie­cy­skom tak sie nagi poko­zać, bo zgor­szy­nio nasieja na cołko ulica i bydzie łostuda jak dio­bli.
We tym stra­chu i sztra­mongu zazwo­nio­łech do moji som­siadki Kowolicki ze nadzie­jom, że mi pożyco jakiś werk­cojg i sie gibko moje dźwiy­rze łotwo­rza. Zwonia, zwo­nia i po cwor­tym zwonku drzwi sie łotwo­rzoły. Jak mie Kowolicka łobo­coła — tak padła zym­dlono na dylowka we antryju.
– Jezderkusie, nowo biyda! Co z tom Kowolickom robić?
Zawarech dźwiy­rze i sko­co­łech do jeji kuch­nie po gor­cek wody i jom cuca. Przi dru­gym gorcku mi sie udało i jak łona mie spo­ko­pioła wtoch jest, to zro­bioła sie blado jak kyjza, żech jom musioł zaniyś na szi­zlong do izby Tamech ji wszystko doku­mynt­nie wyta­ba­coł. Patrzała na mie jak na gupigo. Boła jed­nak doś pojętno, ale wystow­cie sie: co byście zro­biyli, kej by Wom za dźwiy­rzami sta­noł we ćmoku goły chop ze brzi­twom w ryn­cy­sku, namy­dlony i z bar­dzo gupiom minom? Toz myśla, że byście tyz zym­gleli. Poprosiołech Kowolicka ło jakiś szrau­byn­ci­jer coby sie te moje pie­troń­ske dźwiy­rze łotwo­rzić. Kowolicka niy miała żodnego ink­szego nocy­nio ino sie­kyra we śrancku pod aus­gu­sym. Polozech po nia. Coby jom wycią­gnąć z pod tego aus­gusa, toch sie musioł sied­nąć na rycka co wele niego stoła. Przepomniołech blank, że na ty rycce poło­żo­łech moja brzi­twa jagech broł­woda do gorcka na cucy­nie Kowolicki. Ta brzi­twa leżała tak masz­kyt­nie, że mi prze­rzła ta cyńść ciała, wtoro sie wsty­dza tu pomia­nu­wać. Bołech za kwilka cołki spyr­skany krwiom i loła sie łona zymie jak woda z kokotka. Musiołech jed­nak coś drabko zro­bić, bo sytu­acjo sto­wała sie coroz gup­szo. Dopodech ta sie­kyra, wzion z rycki ta niysz­czę­sno brzi­twa i… i we tym momyn­cie naroz wtoś zazwo­nioł do dźwiy­rzi Kowolicki.
– Trza łotwo­rzić drab — myśla.
Coby dali niy sioć zgor­szy­nio swo­jym nagym wyglon­dym, toch wycią­gnoł ze tualetki we antryju szu­flodka coby tyn noj­więk­szy wstyd zakryć. Łotwiy­rom dźwiy­rze a tam za niymi betlyj­ko­rze. Jak mie łobo­cyli, pokrwa­wio­nego, ze sie­ky­rom i brzi­twom w rynce i ze szu­flod­kom bez dna — cegoch wtedy niy wie­dzioł — to sop­nyli na słody i haidi uciy­kli na doł.
Jedyn sztok niży zro­bioło sie nowe larmo, bo wtoś szoł na wiyrch i dostoł betlyj­kom po gowie. Potym sie łoko­zało, że to boła moja lip­sta — Trudla, co juz noprowda szła mi noprze­ciw. Jo juz coroz mni poj­mu­woł z tego co sie wypra­wiało. Jak Trudla łobo­coła tyn cołki tyja­ter: no mie z brzi­twom, sie­ky­rom, pokrwa­wio­nego i ze rom­kom zamiast szu­flodki niży pępka i posu­chała mojigo gupigo goda­nio, to ji sie gym­bu­sia łotwarła jak klapa z gołęb­nika. Wzion żech sie wtyn­cos za te moje dźwiy­rze a sie­ky­rom poszło mi to doś gibko.
Zaś łod dug­szego casu, bez dziurka we swo­ich dźwiy­rzach, filu­wała ink­szo moja som­siadka — Lukascycka. Z tego co widziała, zdało ji sie, że to jest napad i zazwo­nioła na poli­cyjo. Jak jo juz koń­coł łodłu­pu­wa­nie moich futrzin, to łoni juz byli.
Niy byda Wom powto­rzoł tego co mi moj dziu­be­cek — znacy Trudla — napy­sku­woł, bo to mogom prze­cy­tać dziecka i bydzie nowe zgor­szy­nie. Wpodech w taki sztres, żech ino som łobcią­gnoł halbka i poszo­łech spać. Dziwuwołech sie rano niy­po­mier­nie, cymu moje zdrza­dło we antryju jest na wyso­ko­ści pasa pole­pione flo­strym a sztep­deka cołko we krwi?
Jesce chca na koniec pedzieć, że kejby niy moja Trudla i Kowolicka, tobych do Wielkanocy prze­sie­dzioł we here­ście.
To by boło tyla ło ty łostudzie.

                                                         **************************
Mieszkam na Śląsku a śląskiego tak naprawdę nie znam i mówić nie potrafię. Dlatego kiedy natrafiam na taki ,,cukiereczek" to się bardzo cieszę.

 Jak znalazłam  tu w sieci to opowiadanie , najpierw 2 razy to czytałam by raz to zrozumieć he he.  Jest czas by się zabawić karnawałowo ,a jak nie ma się ku temu takiej możliwości jak ja tu teraz ,to przynajmniej coś zabawnego mogę  sobie poczytać, a wam to wklejam,i kto chce może się pomęczyć. Ciekawa jestem kto przeczyta do końca ze zrozumieniem. Jak będzie taka potrzeba to służę za tłumacza. (mówić nie potrafię ale rozumieć to i owszem)

A co u mnie słychać?
 Ano jak to u starej baby, mogę tylko o chorobie he he, choć śmieszne to nie jest. 
Dziś w nocy prawie nie spałam i tylko z dużym oporem nie wezwałam pogotowie.
 Strasznie mnie znów dopadło jakieś wyjątkowo paskudne zapalenie oskrzeli i w nocy myślałam że się uduszę.
 Orkiestra która we mnie gra jest wyjątkowo donośna.
 Wtóruje jej okropny kaszel .
 Za godzinę następna porcja antybiotyku.
 Zamiast faworków na które zupełnie straciłam apetyt.
 No i tak to u mnie. 
Lepiej sobie poczytajcie to naprawdę fantastyczne ,z poczuciem śląskiego humoru napisane opowiadanie.

21 komentarzy:

  1. A ja myślałam, ze Ty napiekłas faworków i się objadasz, a Ty bidulko znowu chora. Teraz taka paskudna pora, bo mglisto, mokro, wieje i zarazki się mnożą. Mrozu się boimy, ale lepszy już mróz niż taka rozmemłana pogoda.
    Ula, tekst przeczytałam i dużo pojęłam, Przeczytam jeszcze raz, to chyba zajarzę wszystko. Wiele lat przebywałam wśród Ślązaków, więc dużo rozumiem, a czego nie rozumiem, to sie domyślę. Pozdrawiam Uleczko i życzę zdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Azalia ja się muszę zmuszać do jedzenia. Wczoraj jednego paczka zjadłam bo mi synowa kupionego ze sklepu przyniosła. U nas w domu prócz babci nikt nie umiał śląskiego. A okazuje się że w każdej wsi inaczej mówią. Aha, jeszcze moja teściowa znała śląski, bo Ona z przedmieść Pyskowic pochodziła. Rodzice mieszkali w Gliwicach i znali tylko jeden wówczas tu obowiązujący urzędowy język. ma to ten plus że znam ten język i mogę sobie programy zachodnie oglądać. Chyba bardziej przydatne niż ten nasz śląski.Okropnie jest chorować. Dziękuje za życzenia zdrowia i za komentarz. Uściski serdeczne-;))

      Usuń
  2. Komiczny tekst, ale napisać niektóre wyrazy niełatwo. Też miałam sąsiadkę Lukaszczyczkę haha
    Uleczko poczytaj sobie o majeranku, czarnym kminku i prawoślazie (działa bardzo wykrztuśnie). Bądź zdrowa!!! Adela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak się nazwiska odmienia tu na Śląsku. Pamiętam jak taki u nas inżynier bardzo pośmiewny człowiek w naszym biurze dla hecy odmieniał czasem nazwiska pań z kocówką na g. Zamiast Koenig odmieniać na Koeniżanka, odmieniał Koenigówna hi hi. Adela już dziś mi lepiej bo chyba nareszcie antybiotyk zaczyna działać.Tobie również zdrowia życzę i dzięki serdeczne za ten komentarz i dobre rady-;))

      Usuń
  3. Karnawały , karnawały, kiedyś bardzo dużo bawiłam się w karnawałach :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Chętnie i dziś bym sobie na parkiecie podskoczyła he he. Pozdrawiam srerdeczniw

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę Uleczko,że poprzednia choroba nie była doleczona, stąd znowu kaszlesz. Przy takiej pogodzie nie trudno o chorobę. Opowiadanie przeczytałam z wielkim trudem, sporo zwrotów nie rozumiem. Podobają mi się jednak gwary tak śląska jak góralska czy inne. Świadczą o przywiązaniu do swojej kultury. Sciskam Cię mocno, życzę szybkiej poprawy zdrowia :))

    OdpowiedzUsuń
  6. Aniu, myślę podobnie,że to dalszy ciąg tego paskudztwa które mi się po koniec października przyplątało. To jakaś wyjątkowa zaraza. . Mnie się nie wszystkie gwary (język śląski podobno nie jest gwarą) Podoba mi się śląski w wydaniu tego górniczego. A ten opolski jakoś mniej.Ja się dopiero w pracy osłuchałam śląskiego. W moim rodzinnym środowisku tak się już nie mówiło.A w tym opowiadaniu są zwroty które i ja wcześniej nie znałam. Tobie także zdrowia życzę Aniu. Uściski serdeczne-;)).

    OdpowiedzUsuń
  7. To by boło tyla ło ty łostudzie. Tłumaczenie- to by było tyle o tej kłótni. Teraz wiem co to łostuda, bo tez nie wiedziałam

    OdpowiedzUsuń
  8. To ja tak jak ty,jestem rodowitą Ślązaczką ,a mówie czysto po Polsku czego nie moge pedzieć:)o moich dwóch siostrach hahahah ale rozumiem wszystko

    OdpowiedzUsuń
  9. Miałam koleżankę rodowita katowiczankę. Prześlicznie wychodziła w tym jej wydaniu ta Godka. Slonsko . Od niej się trochę tej Godki nauczyłam, ale nie wszystko jeszcze znam. Że kłótnia to łostuda nie wiedziałam

    OdpowiedzUsuń
  10. Uleczko,przeczytałam na głos aby mój mąż też się pośmiała,bo jak wiesz ostatnio nam mało do śmiechu,najbardziej to się śmiał jak kaleczę sobie język i mam trudności z przetłumaczeniem niektórych wyrazów...))Śmiechu dostarzyłaś mam Uleczko na cały tydzień.Dziękuję! My chorujemy od końca listopada ,a kaszlel zawsze odpuszczcza nas wraz z nadejściem wiosną,ale Tobie życzę abyś wcześniej wyzdrowiała.Mama już tydzień w domu po szpitalu,dzisiaj kupilismy jej balkonik typu 'ambona" na 4-ch kółeczkach ,tylko przeszkoda sa drewniane progi.Jeszcze taką wyższą wkładkę na muszlę.Powiem Ci,że takie cuda i cudeńka teraz można kupić w tych sklepach medycznych,że głowa mała,ceny też z kosmosu,do tego balkoniku dopłaca 168 zł NFZ ,ale i tak dzisiaj portfel uszczuplony o 430 zł. Na razie jest zadowolona....:-)
    Tak mało mnie w sieci,czasami zagladam na moje ulubione bardzo póżno w nocy,ale nie mam już siły nic napisać.W poniedziałek żegnaliśmy moją kuzynkę 58 lat,wylew i śmierć,istna tragedia w rodzinie,najbardziej przeżyła to moja 83-letnia ciocia, siostra mojego taty a Matka mojej zmarłej kuzynki,o mężu i dzieciach nie będę pisała.Moja Mama wiadomo nie była w stanie uczestniczyć w tej smutnej ostatniej posłudze,ale dała na mszę św. za jej duszę i bardzo płakała,że ona modli sie codziennie i prosi już o śmierć a Pan Bóg powołuje do siebie coraz to młodsze osoby...Życzę Ci Uleczko szybkiego powrotu do zdrowotności,ale ta wrednota pogoda wg mnie jest winna wszelkim chorobą .Uściski serdeczne ślę ! ***alutka***

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Alutko że opowiadanie się podoba. Takie w sam raz na karnawał i te nasze doły dnia codziennego. Progi nie są dobrym rozwiązaniem w mieszkaniu. U mnie także jeszcze są, bo kiedyś tak się robiło. niestety w starszym wieku to dopiero wszystko wychodzi i czasem nie da się tego przerobić. Bardzo dużo upadków jest spowodowanych właśnie przez progi albo przez schody. Alutko ja także już od końca października choruję i oby wreszcie antybiotyk pomógł bo strasznie się tym razem duszę. A śmierć własnego dziecka dla matki zawsze jest czymś strasznym i jeszcze do tego kiedy matka jest w podeszłym wieku i przeżyje swoje własne dziecko. Podobnie synowa była niedawno na pogrzebie swojego szefa który też zmarł nagle a nad grobem jego 87 ojciec. To bardzo przygnębiający widok. Życzę zdrowia Alutko i serdecznie dziękuję ci za ten komentarz. Uściski serdeczne-;))

      Usuń
    2. Uleczko miła,wiesz doskonale,że mało mnie u Ciebie i innych moich ulubionych blogach,ale jak znajduję trochę wiecej czasu to opisuję hurtem wszystko,może chaotycznie,ale szczerze prosto z serca jak tylko potrafię,za interpunkcję i byki oczywiście przepraszam wszystkich czytających polonistów...Omijajcie najlepiej moje notki i nie krytykujcie ,proszę. Uleczko bedzie dobrze,tego Tobie ,sobie i wszystkim zaglądającym do Ciebie z ciepłym słowem otuchy życzę. ***alutka***

      Usuń
  11. A mnie z centralnej Polski nie wchodzi bo mało rozumiem, wujek mamy brat ożenił się ze Ślązaczka i powiem , ze jak do nich pojechałam to na początku nie mogłam zrozumieć co do siebie mówią, Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego weekendu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alutko tym się nie przejmuj bo jak już zauważyłaś ja podobnie piszę i też już przestałam się tym za bardzo martwić że gorzej piszę od innych, choć też bym tak chciała. Ale ja piszę od serca i z marszu i tak to potem kochana nam wychodzi. Ale ważne o czym piszemy, od tego jak, bo nie dla kasy i do gazety piszemy he he. Miłego dnia ci życzę.

      Usuń
  12. Podobno Kaszubski bardziej dla nas niezrozumiały Alinko. Nie dziwię się że niewiele z tego opowiadania zrozumiałaś. Pozdrawiam i wzajemnie życzę miłego weekendu-;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie wszystko zrozumialam, ale buzka wykrzywila mi sie w usmiechu...
    Serdecznosci
    Judith

    OdpowiedzUsuń
  14. Trochę to i tak już wiele. Zresztą można wiele tekstu samemu,, dośpiewać ". Cieszę się Judith z tego uśmiechu. Serdeczności wzajemne-;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Odpowiedzi
    1. Wzajemnie Miśka, ty dzielna kobieto!!!-;)))))

      Usuń

Archiwum bloga