czwartek, 9 kwietnia 2015

Kasza zjadana z umiarem nie powoduje przybierania na wadze.

http://joanna-wasiluk.jejswiat.pl/13979,kasza-rezygnowac-czy-spozywac-podczas-odchudzania

Kasze należą do bardzo wartościowych i zdrowych produktów. Nie powinny z niej rezygnować osoby na diecie odchudzającej. Kasza jest produktem kalorycznym ze względu na zawartość sporej ilości skrobi, jednak zjadana z umiarem nie powoduje przybierania na wadze.

Kasza gryczana(prażona i biała) produkowana jest z łuskanych ziaren gryki. 
Przewyższa inne kasze pod względem zawartości białka. Bogata jest w cenne aminokwasy egzogenne (organizm sam nie potrafi ich wytworzyć) jak tryptofan i lizyna. Jest również doskonałym źródłem kwasu foliowego. Nie prowadzi do zakwaszenia organizmu oraz może być stosowana w diecie bezglutenowej. Kasza gryczana powinna gościć na talerzach nie tylko osób odchudzających się ale także z problemami układu krążenia, szczególnie przy nadciśnieniu. 

Kasza jęczmienna(pęczak, jęczmienna łamana, jęczmienna perłowa) wyrabiana z ziaren jęczmienia. 
Zawiera duże ilości błonnika, dzięki czemu niweluje zaparcia, poprawiając perystaltykę jelit i trawienie. Sprzyja oczyszczaniu organizmu ze względu na działanie błonnika, który usuwa zgromadzone toksyny. Kasza jęczmienna, dzięki obecności witaminy PP (niacyna) pomaga także w obniżeniu poziomu złego cholesterolu we krwi oraz utrzymaniu dobrej kondycji skóry.

Kasza jaglana powstaje z nasion prosa. 
Cechuje się małą zawartością skrobi zaś dużą ilością cennego białka. Spośród wszystkich kasz przoduje bogactwem witamin z grupy (B1, B2, B6) oraz miedzi i żelaza. Nie zawiera glutenu i może być spożywana przez alergików. Wykazuje działanie zasadotwórcze. Jest lekkostrawna. 

Kasz kukurydziana otrzymywana z rozdrobnionych ziaren kukurydzy.
Posiada ,,dobre tłuszcze’’ oraz białko nie powodujące odczynu alergicznego, dzięki czemu kaszę można podawać niemowlętom i małym dzieciom. 

Kasza kuskus produkowana z twardej pszenicy durum.
Łączy w sobie cechy kaszy i makaronu. Zawiera duże ilości węglowodanów, zaś mało błonnika.Jest łatwostrawna i zalecana przy problemach z trzustką czy schorzeniach woreczka żółciowego. Stanowi dobre źródło żelaza. 

Kasza manna (razowa, błyskawiczna)
 uzyskiwana jest podczas przemiału pszenicy na mąkę . Jest uboga w błonnik, witaminy i minerały. Stanowi źródło jodu i skrobi. 


obrazek z sieci

INSPIRACJE KULINARNE


Kasza gryczana w połączeniu z serem, warzywami, grzybami może stanowić farsz do naleśników, pierogów, gołąbków; nadaje się do faszerowania warzyw np. papryki oraz jako dodatek do sałatek.

Kasza jęczmienna składnik krupniku oraz innych zup np. pomidorowej, grzybowej; nadaje się do przygotowania kotletów, placków oraz sałatek; dobrze smakuje w połączeniu z sosami mięsnymi i grzybowymi. 

Kasza jaglana smakuje zarówno z daniami mięsnymi jak i na słodko; idealna na śniadanie po ugotowaniu na mleku i z dodatkiem owoców; składnik past kanapkowych, sałatek, budyniów, ciast.

Kasza kukurydziana sprawdza się jako farsz do warzyw, składnik zup mlecznych, ciast, kotletów, placków; może stanowić zagęszczacz do zup i sosów; w połączeniu z miodem, owocami, bakaliami może być podawana jako deser. 

Kasza kuskus sprawdza się zarówno w połączeniu z twarogiem, jogurtem, owocami jak i z mięsem czy rybą; składnik farszu do zapiekanek; dodatek do sałatek warzywnych i owocowych

Kasza manna
 stosowana przy różnego rodzaju deserach; idealna na śniadanie w połączeniu z mlekiem i owocami; dodatek do gołąbków, pasztetów, zup; stanowi alternatywę dla tradycyjnego budyniu; wykorzystywana jako krem czy nadzienie do ciasta.

********************************************************************************************************

Słoneczko świeci i dziś też lepiej się czuję. Jestem tu więc tylko króciutko i dziś mam wychodne. Najpierw na zakupy, a potem do ogrodu. Prace wiosenne czekają. Wyszukałam dla nas ten tekst o kaszach. Niby wszystko o nich wiemy ,a jednak nie wszystko jak się okazuje. Więc warto sobie poczytać dlaczego czasem warto sobie ugotować chociażby pyszny nasz krupnik, hehe. Miłego dnia zaglądającym tu do mnie życzę-;)

13 komentarzy:

  1. ... coś z tego pojmuję ... trzy z nich mam u siebie i używam ... lubię ... nawet przeze mnie podane ... "kasza nasza, babcyn groch" ...ale ja swoje babcie lubiłem, szanowałem ... pamiętam takie powiedzenie, choć nie bardzo je rozumiem ... pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja dziś nie kaszę a kartofelki i kapustę wymieszałam i miałam ciap kapustę hehe. Pozdrawiam-;)

      Usuń
  2. Stosuję jęczmienną /krupnik/, gryczaną /gulasz/ i jaglaną z sokiem. Ale zamierzam częściej gotować kasze jako dodatki, bo naprawdę i zdrowe i lekkie.
    U nas kolejny dzień prace w ogrodzie, mąż ma urlop więc realizujemy listę prac. Pozdrawiam Uleczko :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Najczęściej gotuje kaszę gryczaną. Ale ja tak naprawdę mało które jedzenie nie lubię . Lubie gotować i lubię jeść. Ale uważam z ilością juz teraz ,choć dziś chyba za dużo ziemniaków i kapustę zjadłam hehe. A popołudniu miałam gości ,więc z prac w ogrodzie były nici.. Pozdrawiam Aniu serdecznie-;))

    OdpowiedzUsuń
  4. W moim ogródku na razie nie ma nic do roboty. Aż mi żal. Trochę wyrywam chwaściki i tyle. A kasze lubię, praktycznie wszystkie, choć najbardziej pęczak i jaglaną chyba...

    OdpowiedzUsuń
  5. Zobaczę jaka jutro będzie pogoda. Tu u mnie przez cały sezon mam co robić gdybym chciała jak mi się juz bardzo często nie chce. Wolę swój leżak tu na balkonie (przykryta ciepłą kołderka wystawiam twarz do słońca ,nawet przez godzinkę dziś tak sobie poleżałam hehe....

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja od jutra zaczynam prace działkowe. Jak wiesz działki nie mam koło dowu, tylko pod miastem - prawie 25 km.
    Planujemy wszyscy na jutro /oprócz Młodszego, który bierze udział w Maratonie w Dębnie/ głównie prace porządkowe. No i dotlenić się wszyscy chcemy - bo po tej paskudnej wiosennej zimie to koniecznie trzeba to zrobić.
    A kaszę to i ja muszę zacząć jeść - bo przecież jest taka zdrowa.
    Serdeczności - tym razem już chyba naprawdę wiosenne.:-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Także sobie cenie to ze mam własny kawałek zieleni. Warto czasem i dojeżdżać te 25 km no nie?Teraz jednak tak sobie myślę że juz by mi sił i ochoty brakło na taki dojazd.Ale Ty jeszcze dużo młodsza to i sił odpowiednio więcej Buziaki Stokrotko-;)

      Usuń
  7. Wyobraź sobie Uleczko, że ja kiedyś kaszy (w każdej postaci) nie cierpiałam. A teraz bardzo ją lubię i na obiad często ją serwuję w różnych postaciach. Bardzo polubiłam krupnik. Jak to gusta z latami się zmieniają...
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja do kaszy zawsze wlewam odrobinę mleka i dodaje też trochę cukru . To lamie ten surowy smak kaszy. Trzeba uważać by się nie zrobiła słodka. Ma byc jedynie taka mila w smaku. Polecam JaGa. Podobnie zresztą robię to z większością jarzyn.Serdeczności śle do Ciebie-;))

      Usuń
  8. Też lubię krupnik! Uleczko, ciekawe blogi czytasz. Podoba mi się wpis o tańczącym domu na bocznej szpalcie. Byłam kiedyś w Pradze, ale go nie widziałam. taki trochę zmodernizowany Gaudi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mogłabym pisać własne wypociny na podobne tematy, ale mi się najwyraźniej nie chcę. Kiedy tu znajduję temat który mnie zainteresował chętnie go tu udostępniam i w komentarzach podejmuję dyskusję, czasem bardzo przydatna bo rozszerza potem taki ciekawy dla mnie temat. Pozdrawiam-;))

      Usuń
  9. zmodernizowany / literówka/

    OdpowiedzUsuń

Archiwum bloga