czwartek, 19 czerwca 2014

Dziś-uczczenie pamiątki ustanowienia Najświętszego Sakramentu czyli Boże Ciało

http://niezalezna.pl/56522-boze-cialo-tradycja-i-historia


Zadośćuczynienie za znieważanie Chrystusa w

 Najświętszym Sakramencie, 

Błędy heretyków oraz uczczenie pamiątki ustanowienia

 Najświętszego Sakramentu,

 która w Wielki Czwartek nie może być uroczyście

 obchodzona ze względu na powagę Wielkiego

 Tygodnia – tak brzmi uzasadnienie wprowadzenia

 uroczystości.

Trochę powtórki z historii tego Święta dla nas tu 

skopiowałam z netu bo sama niewiele o tym wiedziałam

Tradycja Bożego Ciała sięga roku 1246 i wiąże się z widzeniami św. Julianny z Cornillon, przeoryszy konwentu augustianek. Święta Julianna przekazała, że w trakcie objawień Jezus przykazał jej aby dołożyła wszelkich starań w celu ustanowienia święta ku czci Ciała i Krwi. Początkowo uroczystość została wprowadzona tylko lokalnie dla diecezji Liège. W 1252 r. Praktykowano ją już w całej Germanii. Z objawieniami św. Julianny z Cornillon zetknął się archidiakon Liège Jacques Pantaléon, który już jako papież Urban IV bullą Transiturus ustanowił dla całego Kościoła Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej.


gify na boże ciało




Obrazki z sieci

Bulla Urbana IV nie została jednak ogłoszona ze względu na śmierć papieża, a uroczystość nie została oficjalnie ustanowiona. Uczynił to dopiero papież Jan XXII w 1317 roku. Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej po raz pierwszy została wprowadzona w Polsce w 1320 roku, a za uroczystość powszechną, obchodzoną we wszystkich kościołach w państwie uznano ją dopiero w 1420 roku.


http://zobacz.slask.pl/_pokaz.php?id=12&galeria=__img/swannaprocesja/


Górny Śląsk, Dolny Śląsk na zdjęciach, fotografiach, obrazach



Górny Śląsk, Dolny Śląsk na zdjęciach, fotografiach, obrazach

Górny Śląsk, Dolny Śląsk na zdjęciach, fotografiach, obrazach

Kliknąć na lik tam cała galeria zdjęć z procesji na naszej ślaskiej Górze Św Anny



Teraz jest juz 13,20 . Jestem po obiedzie ale to była tylko zupa pomidorowa. Za to upiekłam biszkopt, bo zadzwoniła przyjaciółka z zapytaniem czy może przyjechać, a jest na diecie.

U nas od lat w naszym kościele procesja jest po pierwszej mszy o godzinie 7 rano, czyli zaczynają procesję około 8 rano. A o 9 już zakończenie .

Zaspałam dziś przez te mistrzostwa w piłce nożnej hehe, i obudziły mnie odgłosy orkiestry tak dobrze mi się dziś spało. Ale zdążyłam jeszcze na zakończenie,(bliziutko mieszkam) i zostałam na drugiej mszy o godzinie 9. Ksiądz tym razem ubolewał nad małą ilością dzieci uczestniczących w tegorocznej procesji.

Kiedy przechodziłam koło domu mojego młodszego syna, rolety spuszczone we wszystkich oknach, i widocznie bractwo także jeszcze smacznie sobie spało.

Szkoda, bo ja lubiłam chodzić na procesję z dziećmi.

Pamiętam taką śmieszną sytuację;jak moja malutka Ewunia kiedy już płatków kwiatuszków w koszyczku nie miała, energicznym ruchem rzuciła koszyczek w sam środek procesji, hehe(ale miała chyba niecałe 3 latka).

Dziś na pogodę chyba nigdzie nie będzie można narzekać. U nas także było ślicznie, nie za gorąco i nie za chłodno..


Cudownego dnia
życzę wszystkim do mnie tu zaglądajacym

10 komentarzy:

  1. W naszym kościele, który jest około 50-60 metrów od naszego domu, procesję poprzedza msza o godz. 16:00. Przechodzi oczywiście obok naszego domu, więc okna przystrajamy. Właśnie to zrobiliśmy. Córcia miała rację, za mało kwiatów przygotowałaś, he, he :) Buziaki Uleczko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Strasznie późno tam u was te uroczystości. Po wizycie przyjaciółki jeszcze dziś w głowie mi huczy. Musiała się wygadać ze wszystkich chorób i wizyt lekarskich, a ostatnio w szpitalu była, Ale przeżyłam jak widać ech,, dziś u nas pochmurno nie to co wczoraj. Buziaki wzajemne-;)

      Usuń
  2. U nas już po ... Msza Św. 10.30 i później procesja ... w 400 letnim klasztorze pokamedulskim na wzgórku w lesie ... tyle już lat ... teraz już mnie trochę oszczędzają, dobrze że są młodsi ... kiedyś kantor, lektor itd ... zawsze bardzo poważnie traktowałem Boże Ciało ... ~Uleczko, dużo osób ze Ślaska nas odwiedza ... podpatrzcie na www.pustelnia.com.pl . Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet pokoje gościnne tam u nich. Kliknęłam Andrzeju. Piękne miejsce. Podobnie i ja zawsze aktywnie z chórem kościelnym na każdej procesji od czasów wczesnej młodości. Pozdrawiam już/dopiero dziś w piątek-;))

      Usuń
  3. U nas procesja jest po mszy o 11-ej. Nie wiem czy to dobry pomysł, ale jednocześnie w Boże Ciało w naszej parafii jest odpust. Efekt: już w trakcie procesji huk korków i kapiszonów wtóruje uroczystości religijnej. Rodzicom jakoś to specjalnie nie przeszkadza. Pozdrawiam. Margo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są ludzie którym taki zgiełk odpowiada ale mnie także to przeszkadza w tych uroczystościach , a przy procesji juz szczególnie. Pozdrawiam serdecznie. Uściski serdeczne Margo-;))

      Usuń
  4. A moja pociecha dla odmiany nie pozwoliła sobie dosypać kwiatków, a cały worek zapasu niosłam, więc dosypałam innym dziewuszkom ;-))
    Boli mnie, że ludzie tak niepoważnie traktują to wielkie święto, przychodzą jak na jarmark pomieszany z pokazem mody. Pozdrawiam Uleczko- adela

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale tak naprawdę Adela, gdzie też te modne ciuchy pokazywać i się ładnie i świątecznie ubrać. Dla ludzi to czasem jedyne wyjście na taką okazję, i trudno się dziwić.Do sklepu po kapustę przecież się tak nie będą stroić hehe. Uściski serdeczne-;)

    OdpowiedzUsuń
  6. To też prawda Uleczko, gdyby towarzyszyło temu większe skupienie i uczestnictwo w obchodach, to naprawdę byłoby ok. :)) Miłego wieczoru życzę- adela

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak im się jeszcze chce przychodzić to i tak dobrze Adela. Dobranoc Adela-;)

    OdpowiedzUsuń

Archiwum bloga