czwartek, 10 kwietnia 2014

Śmiesznie dziś będzie





Język czeski charakteryzuje się jedną, dominującą właściwością, jest mianowicie porażająco śmieszny.
Osoby cudzoziemskie mające z nim kontakt foniczny (ale często i graficzny) doświadczają sensacji żołądkowych niczym po zjedzeniu
knedliczków (knědličký), a nawet lądują na krótkotrwałej obserwacji w najbliższym szpitalu psychiatrycznym (ąpitalný odąajbový přibiteknebo můzhovnickove nemocnice).

[edytuj] Zdrabnianie

Istotną cechą czeskiego jest również usilne zdrabnianie wszystkiego, co tylko się da. Zasadę tę ilustrują poniższe przykłady:
szkoła – ąkoličká
gówno – hovínko
flaga/parasol – ąmatička na patičku
czekolada – kakaová destička
telefon komórkowy – ukradená cihlička
denaturat – fioletová napitečka
spodnie dresowe – ąelesticské drehové vorečký
łódź – ďuravá lůpinká
gimnastyka – zdrvotné vyhybaský
zegarek – hodinek
czapka – nahlavník
chusteczka do nosa – smarková ąmatička
stanik – cycková výhoda
krzesło – poddupica
frak – obustronni dupohlast
itd.
Znalazłam to w sieci. Niesamowicie śmieszne dla nas. Ale może nasz język i dla Czechów jest podobnie śmieszny.

12 komentarzy:

  1. -- witaj.. jak miło zajrzeć do Ciebie o poranku... od razu jakoś lżej, choć ostatnio wiele spraw coraz bardziej gniecie...
    --poranna kawa z czeskim językiem,nawet chyba lepiej smakuje...... tak już na marginesie, to mówią ,że taki np MENEL to nieuczony,a popatrz, czeski język zna, bo przecież skąd by wiedział , że denaturat do picia jest... zna , to wie, że ...denaturat – fioletová napitečka...
    -- pozdrawiam wiosennie , a w zamian pozwolę sobie zabrać dla siebie drobinkę uśmiechu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj wzajemnie Aliczku przy mojej trochę późniejszej pierwszej kawie.Mnie tak i jak nas wszystkich różne sprawy ugniatają. Pogoda także jakaś pochmurna, i dobrze. Może wreszcie dom dziś ogarnę choć troszeczkę i za okno w salonie się dobiorę. Pozdrawiam z uśmiechem i zmykam bo hodinek pokazuje juz 9 godzinę-;))

      Usuń
  2. Dobre !!! Dodam, że bardzo mi się podoba czeski język, taki miękki.
    Zaraz zakładam ąelesticské drehové vorečký i idę do klubu pogimnastykować się :)
    Buziaki Uleczko :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Często słyszałam Niemców chwalących miękki ten język czeski.
      ąelesticské drehové vorečký mam na sobie, bo to wygodny strój po domu jest.

      Zresztą czeka mnie skakanie po drabinie przy oknie w salonie. Buziaki wzajemne-;)

      Usuń
  3. Siedzę sobie na "poddupicy" i ani mi się śni by się "zdrvotné vyhybaskować". A tak by się przydało.Nie wiem jak to się odmienia. No ale jak u Nich bywałem to zajadałem się knedliczkami ... ze sztuką mięsa i sosem. Pyszności. Na początek dnia ten humor jest super.Ma rację ~aliczek. Są u nas tacy co próbują fioletovej napitečki. I cerę mają taką śniadą. Pozdrawiam Cię dobry duszku ! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. A tak naprawdę to mi ostatnio w realu wcale nie jest do śmiechu Andrzeju. Męczę się ,sama chyba nie wiem czego tak naprawdę chcę Tu często nadrabiam jak to się potocznie mówi ,,dobrą miną" i uśmiecham się razem z wami bo tu przy takim stukaniu w klawisze można swoje myśli doprowadzić do jakiegoś ładu i składu. Pozdrawiam Andrzeju-;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę że każdy może znaleźć w innych języku śmieszne nazwy. Czeski mnie zawsze bawił mam tam bliską rodzinę wiec bywam od czasu do czasu. Uleczko wiosna uśmiechnij się i zobacz jak słońce wysoko, buziaczki.

    OdpowiedzUsuń
  6. Przyznaję Ci rację Alinko. Trzeba język znać a nie tak jak my tu widzieć jedynie to co w nim dla nas śmieszne. Słonko nareszcie dziś się pokazało to i świat nabiera zaraz inne optymistyczne barwy. A jak jeszcze dziś skończę wyczyścić te 10 szyb w moim salonie to juz rzeczywiście będzie powód do zadowolenia z dzisiejszego dnia. Buziaczki wzajemne-;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Moj ziec jest Czechem urodzonym co prawda w Nieczech i wnuczka poznaje i jezyk niemiecki i czeski i polski. Najzabwniejsze jak mowi w trzech jezykach na raz:) wtedy jest smieszne. Dla Niemcow jezyk polski jest tez zabawny zwlaszcza nasze sz, cz. Pozdrawiam- Kormoran

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze się cieszę jak widzę komentarz Kormorana tu u mnie. Nasz język jest dla Niemców trudnym językiem. Malutkie dzieci uczą się języka bezwiednie. Sam zysk. Pozdrawiam serdecznie-;)

      Usuń
  8. Bywałam dość regularnie w czeskim Cieszynie i kochałam słuchać mowy oraz czytać napisy na sklepach! A jeszcze bardziej podoba mi się, że u nich wszystkie nazwiska żeńskie mają końcówkę -owa, nawet zagraniczne. Czyż nie brzmi pięknie Meryl Streepowa albo Julia Robertsowa?

    OdpowiedzUsuń
  9. U nas przecież także żona pana Kowala to Kowalowa..

    OdpowiedzUsuń

Archiwum bloga