środa, 7 sierpnia 2013

Z naszej śląskiej kuchni




Zdrowe ulubione jedzenie mojej babci


Ziemniaki obrać , przekroić na ćwiartki i ugotować w osolonej wodzie. W czasie gotowania ziemniaków obrać cebulę , bardzo drobno pokroić , zeszklić na  oleju z1 łyżeczką masła nie dopuszczając do zarumienienia. Gdy cebula jest już szklista zalać ją łyżką wody, dodać szczyptę gałki muszkatołowej albo przyprawy do kurczaka i dusić aż woda odparuje. Miękkie ziemniaki odcedzić i zmiksować albo utłuc razem z cebulą dodając jeszcze jedną łyżkę masła i trochę mleka i drobno pokrajaną zieloną cebulkę. niamm
Do tego zimna maślanka zmieszana z  kwaśną śmietaną.



Aby szybko upiec ziemniaki. 
Aby szybko upiec ziemniaki w piekarniku, trzeba je najpierw podgotować jakieś 10 minut w osolonym wrzątku. W tym czasie można nagrzać piekarnik, potem ziemniaki odcedzić, osuszyć, wsadzić do natłuszczonej brytfanki i lekko ugnieść zgniataczką do ziemniaków. Na wierzch dać trochę masła i będą się piekły 20 minut. w temp. 180 stopni. Można posypać solą czosnkową po wierzchu.

                                        *************************
Może te pomysły na szybkie jedzenie w ten upał komuś będą przydatne. Miłego dnia zaglądającym tu do mnie życzę . Gorrrrąco uffff(-;



12 komentarzy:

  1. Tak, to pyszne danie na takie upalisko...
    Uleczko, floksy są wyjątkowe pod każdym względem.
    Trzymajmy się, może wreszcie się ochłodzi- całuski Uluś- Adela

    OdpowiedzUsuń
  2. I przepięknie się prezentują na tle iglaków i nie tylko w tych wiejskich jakże malowniczych ogrodach. Ja dziś mam ochotę na leczo.całuski wzajemne-;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ula, ziemniaki w każdej postaci lubię, a w okresie lata, to moje najczęstsze danie. Do tego mizeria z ogórków ze śmietaną albo maślanką i żarełko jak się patrzy.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Miałam dziś ochotę na leczo he he. I w upale po paprykę poszłam.Cała reszta z ogrodu starszego syna. Pycha Do tego chrupiąca bułka.Pozdrawiam wzajemnie

    OdpowiedzUsuń
  5. U nas dzisiaj właśnie przy 37 st. upale na obiad ziemniaki z cebulką i maślanką. Podany przepis kiedyś też spróbuję. Pozdrawiam Uleczko :)))

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak, to bardzo dobre jedzenie na ten upał. Pozdrawiam Aniu-;))

    OdpowiedzUsuń
  7. Z kuchni śląskiej to chyba tylko kluski śląskie jadam. A pyzy to też śląskie jedzonko? Bo pyzy też jadam. Wiesz, ja jestem na diecie bezglutenowej. A dziś na obiad zjadłam 2 jajka na pół miękko ugotowane i do tego domowe ogórki kwaszone. A potem frużelinę zrobioną ze śliwek węgierek, moreli i borówek amerykańskich. Dziś u mnie +35, choć słońce za chmurami. Latem staram się jeść wszystko na zimno. A pieczone kartofle b. lubię.Dobre są również kartofle pieczone razem z warzywami. Tylko kartofelki muszą być wszystkie tej samej wielkości.Kładę wszystko (obrane) na blasze, polewam roztopionym sklarowanym masłem i piekę.
    Miłego, ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pyzy znane także w kuchni niemieckiej tak jak te z tą mąka ziemniaczaną. Nazwa że coś typowo regionalne to tylko może dlatego ze całe pokolenia takie jedzenie sobie upodobały. Anabell a ty sobie sama robisz tą frużelinę, bo ja tego jeszcze nie robiłam. Mogłoby się wreszcie ochłodzić no nie? Pozdrawiam-;))

      Usuń
  8. U mnie też upały ale rześki wiaterek od morza chłodzi powietrze. Rano nawet popadalo ale tak z 15 minut. W taki upal jeść się nawet nie chce. Ja dzisiaj mialam grilla -karkowkę, cukinię paprykę ...:)
    Jutro zaczynam rehabilitację na swoje kości kręgosłupa może coś pomoże :( Pozdrawiam Livia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Liwia miła, życzę z całego serca by pomogło. Żar leje z samego rana(-; Pozdrawiam-;))

      Usuń
  9. Odpowiedzi
    1. Dziś nie gotuję, mam jeszcze leczo wczorajsze. Pozdrawiam Grażynko-;))

      Usuń

Archiwum bloga